”Gratuitatea învățământului este o reminiscență a comunismului”


Nu știu dacă ați auzit de domnul Marius Bostan. Este ministrul comunicațiilor în guvernul Cioloș. Ca și cum Educația este parte din activitatea sa acesta a decretat: ”Gratuitatea învățământului este o reminiscență a comunismului. Orice serviciu trebuie plătit”.

media-144766888292431400

Românii, apreciază acest demnitar, trebuie să simtă că educația copiilor lor nu este gratis: „Mentalitatea comunistă a fost așa: să primesc gratis educație. Atunci nu cer în partea cealaltă la ghișeu calitate. Să primesc gratis curent, de exemplu. Nu m-ar deranja foarte mult că s-ar opri curentul la ora 12,00. După părerea mea, orice serviciu trebuie plătit într-o formă sau alta. Pentru foarte mulți părinți dacă ar simți că în fiecare lună dau ceva, o sumă, ar conștientiza că nimic nu e gratis. La noi, în mentalul colectiv, a intrat prea adânc gratuitatea. Atunci nimeni nu mai înțelege cum funcționează statul de fapt. Ar trebui făcute seminarii despre funcționarea statului. Atunci nu ar mai veni cu cereri care sunt de neîmplinit sau de nerezolvat. Spunem tot timpul „să se dea”. Nu avem în partea cealaltă „de unde”. Părerea mea este că e o reminiscență a celor 50 de ani de comunism”.

Cu riscul de a fi catalogat comunist sunt de părere că Educația este singurul domeniu care ne poate scoate din starea aceasta de automulțumire și ne poate redresa. Ne poate readuce acolo unde ne este locul. Cum an de an sute de copii aleg să meargă în Universitățile din statele vestice sau S.U.A., mulți dintre ei pe burse acordate de Universități de prestigiu, putem concluziona că elevii români sunt de apreciat pentru calitățile lor. În opinia acestui om cei care își permit pot deveni educați. Cei care nu au posibilități materiale…. ghinion.

Într-o perioadă în care analfabetismul este în creștere, multe familii de la sate își trimit copiii la școală pentru a primi cornul și laptele, când multe școli din orașe mici sau comune sunt aproape de închidere din lipsă de cadre didactice, declarația acestui ministru trece prin presa noastră adormită ca o știre pală.

După o perioadă în care Educația este mai mult un experiment trebuia să fie încercat și acest procedeu. Cum ar fi ca învățământul să coste? În acest mod guvernanții ar rezolva și una dintre cele mai rușinoase probleme după 1990 și anume salarizarea dascălilor.

Nu contează că numărul abandonului școlar este în creștere. Desființăm articolul 32 (4) din Constituție și introducem taxe. Scăpăm de această gratuitate comunistă și promovăm dreptul tuturor de a studia, tuturor celor care își permit.  Într-un stat în care istoria națională este scoasă aproape de tot din programa școlară, sunt introduse discipline experimentale, majoritatea în context european, identitatea națională este din ce în e mai greu de definit de generațiile viitoare.

Poate acest domn Bostan nu știe dar educația românilor s-a născut la sate. De acolo au pornit scriitori, poeți, ingineri, filosofi, sculptori, istorici etc. Cum putem pedepsi oamenii care și așa o duc de azi pe mâine prin eliminarea copiilor lor din sistemul educațional. Ce șanse le vom oferi acestor familii?

Cine este de vină că sistemul educațional a fost politizat? Că diplomele de doctorat și-au pierdut din însemnătate? Că mediocritatea domină sistemul? După acest domn, românii! Ei sunt de vină că au pretenții, că nu apreciază, că nu sunt recunoscători.

Cine se preocupă de educația românilor (a tuturor), de cultura națională, de conservarea patrimoniului național? Cei din generația celor peste 30 de ani mai știm de unde venim, știm ce suntem, ce rol am jucat în această regiune, ce mari personalități ”de la Nistru pân la Tisa” au contribuit la constituirea unui stat, a unui ideal, ne-au lăsat o moștenire o țară. Iar acest Bostan vine și ne spune că viitorul acestui stat trebuie privat de unul dintre cele mai elementare drepturi, dreptul la educație.

Cu acești guvernanți ne pregătim de celebrarea a 100 de ani de la Marea Unire. Acești oameni se preocupă de educația și cultura acestui neam. Acești oameni care pun accent doar pe prezent și caută metode de a ne rupe din trecut.

Cu acești tehnocrați ne îndepărtăm de drepturile, valorile și principiile tradiționale. Privarea copiilor de dreptul la educație nu ar trebui să fie conceput.