"Să gândești este dificil.
De aceea majoritatea oamenilor judecă."
Carl Jung

IONUT COJOCARU

2018 / 9 septembrie

Stoparea procesului educațional, politica oficială a Turciei


Ne putem aștepta la aproape orice dar în secolul XXI era greu de presupus că un grup de câțiva oameni să devină monedă de schimb între două state.Păcat că unul dintre state este R. Moldova. Am consemnat pe acest blog multe din derapajele regimului Erdoğan. Nu mai reprezintă o știre decât pentru inocenți sau pentru cei care profită sau vor să profite de pe urma acestei situații, că regimul lui Erdoğan se izolează pe zi ce trece.

1034928591

După propria-i lovitură de stat, regimul președintelui turc a plecat în turnee prin lume pentru a încerca să închidă instituțiile de educație inițiate de Fethullah Gülen. Un demers anevoios, greoi, ridicol, penibil pentru orice stat, ca politica oficială a Turciei să se centreze pe școlile acestea.

Președintele turc a înființat o fundație, Maarif Vakfı cu scopul ca școlile preluate din diferite țări cu regimuri similare să funcționeze în această fundație. Unde nu se poate, să înființeze de la zero școli, să concureze cu celelalte iar reprezentanții turci să încerce prin intimidare și amenințări să îi facă pe părinți să-și mute copiii la școlile de stat. Cum poate alege imparțial un om de afaceri turc școala pentru copii săi dacă este amenințat cu represalii asupra afacerii sau familiei din Turcia în caz că nu își mută copilul?

S-a întâmplat ca în țări puțin cunoscute de către zona occindentală să funcționeze această idee. Idee respinsă categoric în zona occidentală, în Statele Unite dar și în state ca Kîrgîzstan, Africa de Sud, Brazilia, Mongolia.

În fond, un proiect de afaceri, un proiect global, un proiect legal nu ar trebui să poată fi închis de dragul cerinței unui regim opresiv. Aceste școli, când s-au înființat, oriunde pe glob s-au înființat cu aprobarea instituțiilor oficiale ale statelor. Aceste școli au creat locuri de muncă, au investit în educație, au adus plus valoare în fiecare stat. Poate într-unul mai mult, în altul mai puțin. Dar ideea este la fel. Aceste școli nu sunt o invenție turcească! Există școli englezești, franceze, americane, germane etc. În diferite state există și Universități care întregesc procesul educațional.

Zilele trecute, în Republica Moldova au fost răpiți șapte profesori turci, cei care aveau funcții de conducere, printr-o acțiune de forță a Serviciului de Informații Străine, coordonat probabil de către omologul său turc. Nu a mai contat că aceștia locuiau legal în Republica Moldova, că aveau de aproape jumătate de an depuse cererile de azil politic, că erau profesori și activitatea lor era centrată doar pe educație. Nu a contat că aceștia au familii, că au copii care au rămas fără părinți, că au soții care au rămas singure cu copiii.

De cealaltă parte, paranoia este suficient de mare încât președintele turc este dispus să plătească milioane de  dolari pentru a cumpăra câțiva oameni.

Până în momentul de față știm cum funcționează Turcia și ce scopuri are. Este trist ca un stat precum Moldova să vândă oameni, să accepte această situație. Pentru multi, Moldova a devenit statul în care pentru o sumă optimă, orice este posibil. Trist!

P.S. În situația în care parlamentari, europarlamentari sau miniștrii din Republica Moldova ar fi acționat fără teamă și conform legii, acești profesori nu ar fi fost astăzi în închisorile turcești.

P.S. 2. În fotografie este statuia lui Erdoğan pusă de turci într-un oraș din Germania cu intenția ca acesta când va veni în vizită oficială să se admire singur. A rezistat aproape o zi. Autoritățile din Germania au luat statuia din zonă pe motiv că turcii nu au cerut aprobare pentru o statuie cu președintele turc.

No comments so far.

LEAVE YOUR COMMENT